علمای مشهور اهل سنت درباره زیارت حرم امام رضا (ع) چه میگویند؟
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۰۴۸۷
زیارت قبور در سیره عملی پیامبر (ص)، اهل بیت (ع)، صحابه، تابعان و علما نیز مشاهده میشود، همین طور فتاوای علمای اهل سنّت بیانگر جواز یا استحباب سفرهای زیارتی است.
به گزارش قدس آنلاین، برقرار ساختن ارتباط قلبی با حجت پروردگار و گرامی شمردن شهید از ابعاد مختلف زیارت حضرت رضا (ع) است. وجود روایات فراوان درباره زیارت قبور به ویژه زیارت قبر مطهر نبوی (صلی الله علیه و آله) بیانگر این است که سفر زیارتی، امری جایز یا مستحب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر همین اساس علیرضا خاتم در یادداشتی به بیان نکاتی پیرامون علمای اهل سنت و زیارت حرم امام رضا (ع) پرداخته است.
امام رضا (ع) هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ ه. ق، در مدینه منوّره چشم به جهان گشود تا مأوای دلشکستگان و تکیهگاه درماندگان عالم باشد. [۱]پ در بزرگوارش امام کاظم (ع) و مادر گرامیش نجمه خاتون نام داشت که از زنان متدین، پاکدامن و شب زندهدار بود. [۲]
آن حضرت، ثمره بوستان امامت و تجلّی اسماءی حسنای خداوند بر جهان بود و در مدت ۲۰ سال امامت خود، آنچنان برای عالمیان پربرکت جلوه کرد که دوست و دشمن چشم به دست با کرامت او دوخته بودند. کرامت حضرت منحصر در زمان حیات نبوده و اکنون، بارگاه با عظمت او ملجأ و پناهگاه حاجتمندان است.
نه تنها شیعیان آن حضرت بلکه دیگر مسلمانان نیز با درک قطرهای از اقیانوس عظمت وجودیش زبان به تحسین گشوده و مرقد مطهرش را زیارت کرده و حاجت خود را از آن امام همام درخواست میکنند. در این نوشته برآنیم تا از کتب اهل تسنن، گوشهای از آنهمه را بیان کنیم.
ثمره زیارت امام رضا (ع)
حاکم نیشابوری از اندیشمندان اهل تسنن در کتاب تاریخ خود این روایت شگرف را از امام رضا علیهالسلام نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «مَن زارَنِی عَلَی بُعدِ دارِی، أتَیتُهُ یَومَ القِیامَةِ فی ثَلاثِ مَواطِنَ حتّی اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها: إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمینا و شِمالاً، و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِیزانِ؛ [۳] هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت در سه جا به داد او میرسم و از هراسها و سختیهای آنها نجاتش میدهم: وقتی که نامههای اعمال از راست و چپ پراکنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجیدن میزان [اعمال].»
نکته قابل توجه در این روایت که اهل تسنن آن را نقل کردهاند این است که این بیان امام رضا علیهالسلام نشان از اتصال وی به منبع وحی و خبر از عالم غیب دارد. کدام یک از صحابه و تابعین به چنین درجهای رسیدهاند تا شایسته باشد مسلمانان دست از دامان آن امام کشیده و پیرو او بشوند؟
از دیرباز، بزرگان اهل سنت به زیارت امام رضا علیهالسلام رفته و در مقابل آن حضرت کرنش میکردند. محمد بن مومل نقل میکند که همراه با ابوبکر بن خزیمه، بزرگ حنابله در قرن سوم و داماد وی و دیگر بزرگان به زیارت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام رفتیم. وی رفتار بزرگ اهل سنت را اینگونه توصیف میکند: «فَرَأیتُ مِن تَعظیمِه یَعنی بن خُزَیمة لِتِلکَ البُقعة وَ تَواضُعه لَها وَ تَضَرُّعه عِندَها ما تَحَیَّرنا؛ [۴] ابن خزیمه، بقعه امام رضا را آنگونه تعظیم کرد و تواضع نمود که ما متحیر ماندیم.»
نکته مهم در این داستان، وجود بقعه برای امام در قرن سوم است که علمای اهل تسنن نه تنها آن را شرک نمیدانستند؛ بلکه به زیارت آن میشتافتند و این نشان از گمراهی وهابیت است که ساخت بقعه و زیارت را شرک میدانند و فتوا به تخریب حرم امامان دادهاند.
حرم امام رضا (ع)، دروازه حاجات
به شهادت تاریخ، حرم امام رضا علیهالسلام دروازه اجابت حاجات مردم در مشکلات و گرفتاریها بوده است و بزرگان و علمای اهل تسنن نیز حاجات خود را در این مکان مقدس و نورانی به دست میآوردند.
ابن حبان نیز که از مشاهیر علمای اهل تسنن است در کتاب «الثقات» خود در مورد زیارت امام رضا علیهالسلام و گرفتن حاجات خود چنین نگاشته است: «قَد زُرتُه مِرَارًا کَثِیرَة وَمَا حلّت بِی شِدَّة فِی وَقت مَقَامی بِطوس فَزُرت قبر عَلیّ بن مُوسَی الرِّضَا صلوَات الله علی جده وَعَلِیهِ ودعوت الله إِزَالَتهَا عَنی إِلَّا أستجیب لی وزالت عَنی تِلْکَ الشدَّة وَهَذَا شَیْء جربته مرَارًا فَوَجَدته کَذَلِک أماتنا الله علی محبَّة المصطفی وَأهل بَیته صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الله عَلَیْهِ وَعَلَیْهِم أَجْمَعِینَ؛ [۵] من بارها مرقدش را زیارت کردهام و در هنگامی که در طوس بودم، هرگاه مسأله مشکل و سختی برایم پیش میآمد، به زیارت مرقد علی بن موسی الرضا که صلوات خدا بر جدش و بر او باد میرفتم و رفع آن مشکل را از خدا درخواست میکردم، قطعاً و صددرصد دعایم مستجاب شده و آن مشکل از من رفع میشد و این مسأله را بارها تجربه کردم و مشکلم رفع شد.»
امام رضا علیهالسلام، عطا کننده حاجات بزرگ و سخت
نگهبان و خدمتکار حمّویة بن علی، فرماندار سنی مذهب خراسان میگوید: روزی به همراه حمّویه برای بازدید به بازار بلخ رفته بودیم. مشغول گشتزنی بودیم که ناگاه نگاه حمویه به مردی افتاد و دستور بازداشت او را صادر کرد. سپس فرمان خرید یک مرکب و مقداری پنیر و دویست درهم پول را داد. پس از بازگشت به دارالحکومه، آن مردِ بازداشتی را احضار کرده و خطاب به او گفت: تو یک پسِگردنی به من بدهکاری و باید از تو قصاص کنم.
حاکم ماجرای پسگردنی را به او یادآوری کرد و گفت: به یاد داری روزی را که با هم به زیارت قبر علی بن موسی الرضا علیهالسلام رفته بودیم. تو در کنار قبر شریف آن حضرت دعا کردی و گفتی: خدایا! یک مرکب، دویست درهم و مقداری پنیر به من عنایت کن و من نیز دعا کردم و گفتم: خداوندا! فرمانداری خراسان را نصیب من کن. تو در آن لحظه از جا برخاستی و یک پسِگردنی به من زدی و گفتی: چیزی که شدنی نیست، درخواست نکن. ولی میبینی خداوند دعایم را مستجاب گردانیده و دعای تو هم مستجاب شده است. ولی حقّ قصاص برای من باقی است. [۶] آری امام رئوف که کرامتش تا بدانجا است که حاجات همه حاجتمندان را عطا میکند، ببین چگونه حاجات شیعیان و پیروانش را عطا خواهد کرد.
پی نوشتها:
[۱] کافی، ج ۱، ص ۴۶۸.
[۲] احتجاج، ج ۲، ص ۳۷۴.
[۳] تاریخ نیشابور، ص ۲۶.
[۴] تهذیب التهذیب ج ۷ ص ۳۸۸.
[۵] الثقات، ج ۸، ص ۴۵۷.
[۶] فرائد السمطین، ج ۲، ص ۱۶۵.
انتهای پیام/
منبع: مهر
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: علمای اهل سنت زیارت امام رضا ع امام رضا علیه السلام حرم امام رضا زیارت امام امام رضا ع علمای اهل الله علی اهل تسنن اهل سنت آن حضرت الله ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمانهای امام خمینی (ره)
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی به اتفاق آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از کارگزاران و خادمان فرهنگی این حوزه در آستانه اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی امروز پس از دیدار با مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور در مرقد مطهر امام راحل با آرمانهای معمار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
شرکت کنندگان در این آئین معنوی ضمن نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یاد و خاطره امام خمینی (ره) را گرامی داشتند و با آرمانهای والای امام راحل عظیم الشان (ره)، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب عهدی دوباره بستند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در مراسم تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل در جمع نمازگزاران در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از امام راحل عظیم الشان بهعنوان احیاگر حج ابراهیمی یاد و ابراز امیدواری کرد که دستاندرکاران حوزه حج و زیارت با تلاش بیشتر در اجرای مسئولیت سنگین انجام فریضه حج ابراهیمی موفق شوند و ایران اسلامی را سربلند کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه خدمتگزاران ضیوف الرحمن امسال به دلیل سفر به سرزمین وحی از مشارکت در مراسم سالگرد ارتحال امام امت در ایران عزیز محرومند، افزود: خدا را شاکریم که امروز توفیق دیدار با مقام معظم رهبری و حضور در کنار تربت پاک امام راحل رضوان الله علیه نصیب خدمتگزاران حج شد.
وی به محورهای سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: خداوند این پیامبر عظیم الشان را برای رهایی انسانها فرستاد، هر چند ابراهیم خلیل الرحمن یک پیامبر دل رحم بود ولی در برابر دشمنان خدا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمیورزید.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در آیات الهی بیش از شصت مورد از حضرت ابراهیم (ع) یاد شده است، گفت: در آیات مختلفی به پاکبازی و عبادت مخلصانه اشاره شده که زائران در کنار خانه خدا میتوانند از آن درس بگیرند.
وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم (ع) همسر جوان و طفل شیرخوار خود را برای اینکه نماز برپا شود در سرزمینی بی آب و علائم حیات قرار داد، قرار گرفتن قبر حضرت هاجر (س) درطواف خانه خدا را یادآور شد و افزود: سعی صفا و مروه یادگار این بانو است و ایجاد کننده چشمه زمزم هم حضرت اسماعیل با عنایات الهی بوده است.
وی افزود: زائرانی که به بیت الله الحرام مشرف میشوند پس از طواف بر گرد خانه خدا برای عبادت و راز و نیاز با حضرت حق پشت مقام ابراهیم میایستند و نماز اقامه میکنند گویا به جناب ابراهیم (ع) اقتداء کردهاند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه ابراهیم خلیل الرحمن مأمور میشود که خانه خدا را برای طائفین، قائمین و الرکع السجود پاک و پاکیزه کند، اظهار داشت: اینها همه درسآموز است.
وی با اشاره به آیه ۱۰۲ سوره صافات " إِنِّی أَرَیٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَیٰ ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ- ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین میبینم که تو را قربانی (راه خدا) میکنم، در این واقعه تو را چه نظری است؟ جواب داد: ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که انشاالله مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت" تصریح کرد: حضرت اسماعیل (ع) که پر از خواستهها و آرزوهای جوانی است در پاسخ پدر، بدون لحظهای درنگ عرضه میدارد که پدر دستور خداوند را انجام دهد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان امروز خود با اشاره به اینکه زائران باید اخلاص و وحدت را از حضرت ابراهیم (ع) درس بگیرند، خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به عملیات ظفرمند طوفان الاقصی و وعده صادق فرمودند حج پیش رو حج برائت از نسل کشان و کودک کشان ستم پیشه صهیونیست و ارباب شأن آمریکای جنایتکار است.
کد خبر 6098559